Tiedote: Pieni öljyvuoto Metsä Groupin biotuotetehtaan siltatyömaalla 1.9.2015

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan siltatyömaalla Piilolanniemessä tapahtui pieni öljyvuoto tiistaiaamupäivänä 1.9.2015. Öljyä pääsi vesistöön noin 20 litraa, kun siltatyömaalla vedessä työskennelleen kaivurin kuokan hydrauliikka hajosi.

Siltatyömaalla vedessä on asianmukaisesti asennettu suojaverho, mutta osa öljystä pääsi valumaan kuokasta suojaverhon järven puolelle. Kaikki öljy jäi öljypuomien rajaamalle alueelle. Tapahtuneesta välitettiin tieto välittömästi pelastuslaitokselle ja Äänekosken kaupungille. Piilolanniemen siltatyömaalla työsilta on tällä hetkellä lähes valmis ja tämän jälkeen aloitetaan varsinaisen uuden sillan rakentaminen.

Suojaverho ja pelastuslaitoksen asentama öljypuomi estävät öljyn leviämisen alapuoliseen vesistöön. Työsillalta veteen lasketut niin sanotut öljymakkarat imevät öljyn vedestä. Öljymakkaraa on laskettu myös siltatyömaan alapuolella olevaan vesistöön, jossa havaittiin pieni öljykerros pinnassa.

Tilannetta seurataan edelleen.

Lisätietoja:
Projektijohtaja Timo Merikallio, Metsä Fibre Oy, puh. 050 5989 342, timo.merikallio(at)metsagroup.com

Palaa etusivulle