Media tutustui Metsä Groupin biotuotetehtaaseen

Media pääsi tutustumaan Metsä Groupin uuteen biotuotetehtaaseen Äänekoskella ensimmäistä kertaa tehtaan käynnistämisen jälkeen. Keskiviikkona 30.8.2017 järjestetyssä valtakunnallisessa mediatapaamisessa oli mukana yli kolmekymmentä median edustajaa yli 20 eri mediasta.

Biotuotetehdas käynnistyi tarkasti suunnitelmien mukaisesti.

”Tiedän, että janoatte uutisia, mutta siinä mielessä joudun tuottamaan teille pettymyksen. Biotuotetehdas käynnistyi nimittäin tarkasti suunnitelmien mukaisesti. Itse asiassa projektijohtaja Timo Merikallio hieman hätäili, ja käynnisti tehtaan 15.8. kello 5.53, eli seitsemän minuuttia neljä vuotta sitten päätettyä hetkeä aiemmin”, nauratti Metsä Fibren hyväntuulinen toimitusjohtaja Ilkka Hämälä kuulijoita.

Metsä Fibren toimitusjohtaja Ilkka Hämälä vastaili tiedonjanoisten toimittajien kysymyksiin keskiviikkona Metsä Groupin biotuotetehtaalla järjestetyssä mediatapaamisessa. ”Projekti ja tehtaan käynnistäminen ovat sujuneet juuri suunnitelmiemme mukaisesti”, oli Hämälän pääviesti kuulijoille. Kuvat: Metsä Group

”Ratkaisuja ilmastonmuutoksen haasteeseen”

Hämälä muistutti, että vastuullisen metsänhoidon, puunhankinnan, sahojen sekä sellu- ja kartonkitehtaiden muodostama arvoketju on ainutlaatuinen kilpailutekijä Suomelle.

Globaalisti puupohjaiset tuotteet tarjoavat ratkaisuja ilmastonmuutoksen haasteeseen.

”Tälle vahvalle perustalle uuden sukupolven biotuotetehtaamme on rakennettu. Globaalisti puupohjaiset tuotteet tarjoavat ratkaisuja ilmastonmuutoksen haasteeseen, sillä ne korvaavat fossiilisten raaka-aineiden käyttöä ja sitovat hiiltä.”

Biotuotetehdas on täydessä nimellistuotannossa ensi kesään mennessä. Nyt käynnistysvaiheessa tehdasta ajetaan noin 60 prosentin tehoilla. Täysillä käydessään tehdas käyttää vuosittain puuta 6,5 miljoonaa kuutiota ja tuottaa 1,3 miljoonaa tonnia sellua. Keskeisessä roolissa on myös uusiutuvan energian tuotanto.

”Biotuotetehdas kasvattaa Suomen viennin arvoa vuosittain noin puolella miljardilla eurolla ja luo arvoketjuun 1 500 uutta työpaikkaa”, kuvaili Hämälä.

Jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppasen kertoi Metsä Groupin pidemmän aikavälin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi luoda uuden teknologian avulla ”virtuaalinen kaksonen” Suomen metsistä.

Digitaalisista ratkaisuista puhtia puunhankintaan

Kotimainen puuraaka-aine ja sen saatavuus ovat olleet biotuotetehtaan suunnittelun keskiössä projektin alkumetreiltä lähtien. Metsä Groupin aktiivisesti kehittämät sähköiset palvelut tukevat kasvavia puunhankinta- ja metsäpalvelumääriä.

”Lähes kolmannes kaikista puukaupoistamme tehdään jo sähköisesti Metsäverkko-palvelussa. Monikanavaiset digitaaliset palvelut sujuvoittavat asiointia, mutta eivät vähennä henkilökohtaisen kontaktin merkitystä, painotti jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen Metsä Groupin puunhankinnasta.

Jumppasen mukaan Metsä Group on ensimmäisenä maailmassa pilotoimassa kamerakoptereiden eli dronejen avulla laadittua virtuaalista metsäsuunnitelmaa.

”Virtuaalisessa metsässä voimme näyttää asiakkaalle vaikka hänen kotisohvallaan, mitkä hakkuut ja metsänhoitotyöt ovat ajankohtaisia, ja miltä metsä töiden jälkeen näyttäisi.”

”Tässä sitä nyt on.” Biotuotetehtaan valmistamaa sellua nimittäin. Tehtaanjohtaja Camilla Wikström kertoi sellutoimitusten asiakkaille käynnistyvän syyskuussa.

 

Median mielenkiinto biotuotetehdasta kohtaan on ollut todella suurta läpi projektin. Ylen toimittaja Riikka Pennanen ikuisti biotuotetehtaan sellupaaleja keskiviikon mediatapaamisessa.

 

comments powered by Disqus
Palaa etusivulle